• start  » Rower  » Rowerowa Kraina - Trasa nr 3: Trasa Radiowej Trójki - Duża Szklarska Pętla

Napisany: 2009-06-25

Rowerowa Kraina - Trasa nr 3: Trasa Radiowej Trójki - Duża Szklarska Pętla

Trasa trudna technicznie (25 km.), dla ambitnych - tak jak radiowa Trójka. Prowadzi dookoła Szklarskiej Poręby, często pieszym szlakiem (znaki czarne) lub ścieżkami leśnymi wymagającymi od rowerzysty trochę umiejętności technicznych. Wszystko to czyni tę trasę zdecydowanie podnoszącą adrenalinę, a dodatkowo nie brakuje na niej pięknych widoków. Trasa przebiega przez najciekawsze turystycznie punkty okolicy, takie jak: Zakręt Śmierci, Zbójeckie Skały, Wodospad Szklarki, Wodospad Kamieńczyka.

Profil trasy nr 3

Mapa Rowerowej Krainy (z oznaczonymi trasami)

Na trasie zobaczymy m.in.

Zakręt Śmierci - bardzo ostry zakręt (prawie 180°) znajdujący się na drodze ze Szklarskiej Poręby do Świeradowa Zdroju. Usytułowany jest na wysokości 775 m n.p.m., dzięki czemu rozpościera się z niego piękny widok na panoramę Karkonoszy oraz na całą Kotlinę Jeleniogórską.

Zbójeckie Skały - grupa skalna usytuowana na północno-wschodnim krańcu Wysokiego Grzbietu Gór Izerskich, tuż nad stacją kolejową Szklarska Poręba Górna. W sąsiedztwie Zbójeckich Skał znajdują się liczne sztolnie pouranowe.

Wodospad Szklarki - drugi co do wielkości wodospad w polskich Karkonoszach. Znajduje się na wysokości 520 m n.p.m., ma 13,3 m wysokości. Otoczenie wodospadu jest częścią enklawy Karkonoskiego Parku Narodowego.

Wodospad Kamieńczyka - największy wodospad znajdujący się w polskich Karkonoszach. Ma 27 m wysokości, a jego próg usytuowany jest na wysokości 843 m n.p.m. Wodospad spada do pięknego wąwozu o wysokości ścian dochodzącej do 30 m. Za środkową kaskadą znajduje się sztucznie wykuta grota, z której dawniej wydobywano ametysty i pegmatyty.

Mapa Rowerowa Kraina (z oznaczonymi trasami)

Punkt orientacyjnykmm n.p.m.
1. Skwer Radiowej Trójki w Szklarskiej Porębie - początek trasy.0,00630
2. Skrzyżowanie ul.ul.1 Maja i Kilińskiego - prosto.0,54650
3. Skrzyżowanie z ul.Kasprowicza - dalej prosto.0,91b.d.
4. Skręt w prawo koło jednostki Straży Granicznej, po chwili skręt w lewo razem z czarnym szlakiem turystycznym - zjazd z asfaltu, początek szutru, a potem kamienistego szlaku.1,66b.d.
5. Dojazd do ul.H.Kołłątaja - skręt w lewo, zjazd grubym szutrem.1,95b.d.
6. Skręt w prawo - droga bita.2,02b.d.
7. Po lewej Stara Chata Walońska.2,43595
8. Dojazd do znaków niebieskich - skręt w lewo. Bardzo stromy niebezpieczny zjazd (trudny podjazd), kamienie, korzenie itp.2,66620
9. Enklawa Karkonoskiego Parku Narodowego - należy zsiąść z roweru i go prowadzić!3.02b.d.
10. Schronisko "Kochanówka". Ładny widok na Wodospad Szklarki. Początek równej drogi przystosowanej dla wózków inwalidzkich3,74499
11. Parking przy Wodospadzie Szklarki - przeprowadzamy rowery na drugą stronę drogi głównej. Początek technicznego podjazdu leśnym szlakiem.4,13510
12. Orla Skała - skręt w prawo z czarnym szklakiem turystycznym.5,33550
13. Skrzyżowanie z ul.Piastowską - wjazd w ul.Wiejską. Po około 100m początek podjazdu, miejscami piękny widok na panoramę Karkonoszy.5,92490
14. Wjazd na drogę szutrową.6,50b.d.
15. Wjazd na drogę asfaltową - podjazd.7,02b.d.
16. Stacja PKP Szklarska Poręba Dolna.7,23b.d.
17. Skrzyżowanie ul.ul. Kolejowej i Sanatoryjnej - wjazd w ul.Spokojną, szkla turystyczny (znaki czarne), skręt w prawo. Zjazd z asfaltu, miejscami stromy podjazd.7,55600
18. Zbójeckie Skały - dochodzi żółty szlak turystyczny - skręt w lewo. Długi, trudny i męczący podjazd.8,63690
19. Wjazd na Drogę Sudecką - skręt w lewo. Po chwili Zakręt Śmierci, tutaj rozpościera się ładny widok na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską.10,20804
20. Skręt w prawo, w Brzozową Aleję.10,90800
21. Rozdroże pod Wysokim Kamieniem - skręt w lewo. Na krótkim odcinku liczne poprzeczne betonowe belki wypłukane przez wodę, niebezpieczny stromy zjazd.12,59834
22. Osiedle Podgórze - skręt w prawo, dalej ul.Armii Ludowej, ul.Armii Czerwonej.13,02775
23. Skręt w lewo w ul.Żeromskiego - za znakami czarnymi, 200. metrowy stromy zjazd łąką, potem droga asfaltowa.14,20785
24. Osada Jeździecka "BATA" - dalej za znakami czarnymi.14,47760
25. Korty tenisowe. Na skrzyżowaniu przed kortami jedziemy prosto.15,28750
26. Krzyżówka za stacją kolejową Huta - dalej prosto.16,10720
27. Skrzyżowanie z drogą E-65 - skręt w prawo.16,45760
28. Zjazd z drogi E-65 w lewo - droga dojazdowa do Schroniska "Kamieńczyk" i Wodospadu Kamieńczyka.16,60b.d.
29. Wodospad Kamieńczyka - trasa zawraca spowrotem tą samą drogą do drogi E-65.18,45b.d.
30. Dojazd do drogi E-65 (Szosa Czeska) - skręt w prawo.20,30760
31. Leśny parking - skręt w prawo, wjazd na drogę szutrową. Po prawej mapa tras rowerowych.21,05750
32. Rozdroże pod Kamieńczykiem - wjazd w znaki czarne.21,69760
33. Ostry skręt w lewo, dalej zjazd niebezpiecznym i wymagającym technicznie czarnym szlakiem (kamienie i korzenie).21,87760
34. Dolna Stacja Kolei Linowej na Szrenicę - dalej ul.Uroczą, ul.Kilińskiego.22,90705
35. Skrzyżowanie ul.ul. Kilińskiego i 1 Maja - skręt w lewo.24,58650
36. Skwer Radiowej Trójki - koniec trasy25,12630

Trasa opracowana przez Stowarzyszenie Cyklistów Szklarska Poręba na dwóch kółkach; opublikowana na mapie oraz w serwisie internetowym Rowerowa Kraina.

Opis trasy oraz ilustracje opublikowane za zgodą autorów.

Tagi: · rower · trasy rowerowe · turystyka rowerowa

Linki: · Poznaj Góry Izerskie na rowerze! · Z rowera wróć cały · Jak jechać by dojechać