• start  » Rower  » Rowerowa Kraina - Trasa nr 2: Trasa Kogeneracji

Napisany: 2009-06-25

Rowerowa Kraina - Trasa nr 2: Trasa Kogeneracji

Trasa stosunkowo długa (58 km), ale łatwa technicznie. Biegnie głównie szutrowymi bądź asfaltowymi drogami polskich i czeskich Gór Izerskich i czeskich Karkonoszy. Po stronie czeskiej trasa nie jest oznakowana przez Stowarzyszenie Cyklistów, lecz biegnie czeską 2 i 2A. Warto zatrzymać się w Harrachovie oraz zobaczyć Wodospady Mumlavy, a po polskiej stronie kopalnię kwarcytu "Stanisław". Jest to jedna z najpiękniejszych tras w okolicach Szklarskiej Poręby.

Profil trasy nr 2

Na trasie zobaczymy m.in.

Harrachov - miasto w Czechach położone na terenie kraju libereckiego, 4 km od granicy Polski. Na zboczu Čertovej hory znajduje się kompleks skoczni narciarskich Čertak o punktach konstrukcyjnych K-120 i K-90 oraz mamucia K-185. Miasto jest też ośrodkiem narciarstwa biegowego (ośrodek narciarski Rýžoviště), a latem bazą wypadową w Karkonosze i Góry Izerskie dla turystów pieszych i rowerzystów.

Wodospady Mumlavy - ma 9 metrów wysokości. Położony jest w okolicy Harrachova.

Kopalnia "Stanisław" - najwyżej położona kopalnia kwarcytu w Polsce - 1084 m n.p.m. Jest to również najwyżej położony tego typu obiekt w Polsce. Eksploatacja żyły kwarcytowej, której wielkość ocenia się na kilkaset metrów grubości i 20 km długości, aktualnie zawieszono. Choć surowiec tu pozyskiwany to rzadkiej czystości kwarc, wykorzystywany w przemyśle szklarskim, hutniczym i ceramicznym.

Mapa Rowerowej Krainy (z oznaczonymi trasami)

Punkt orientacyjnykmm n.p.m.
1. Informacja turystyczna w Szklarskiej Porębie - początek trasy. Skręt w lewo - jazda drogą asfaltową w stronę Jakuszyc.0,00b.d.
2. Po prawej mijamy skałę Krzywa Baszta, a po lewej Krucze Skały.0,60b.d.
3. Zjazd z drogi E-65 na wprost na Osiedle Huta.0,88b.d.
4. Skrzyżowanie z trasą numer 3. Jazda nadal prosto. Przejazd przez tory kolejowe.1,94b.d.
5. Krzyżówka z ul.S.Żeromskiego (odejście trasy numer 11 w prawo). Widok na Szrenicę oraz Skalną Bramę po lewej.3,52b.d.
6. Wjazd na teren JKSM (kruszarnia, Czerwony Potok). Zjazd z drogi asfaltowej na gruby szuter - jazda wzdłóż torów kolejowych.4,80b.d.
7. Krzyżówka, po prawej po około 30m schron. Trasa skreca w lewo przez tory. Początek bitej drogi szutrowej, miejscami kamienistej.5,96b.d.
8. Jakuszyce - wjazd na drogę E65 (Szosa Czeska). Podjazd drogą asfaltową.7,47b.d.
9. Jakuszyce - krzyżówka przy Ośrodku Szkolenia Polskiego Związku Biathlonu. Początek delikatnego zjazdu w kierunku Granicy Państwa.8,42b.d.
10. Po prawej Polana Jakuszycka.8,79b.d.
11. Przejście graniczne.10,13b.d.
12. Zjazd z drogi E65, skręt ostro w lewo w zielony szlak turystyczny czeską drogą rowerową numer 2. Droga asfaltowa. Początek dosyć stromego podjazdu.10,68b.d.
13. Krzyżówka - skręt w prawo razem z zielonym szlakiem.11,16b.d.
14. Początek ładnego widoku na Harrachov i otaczające go góry.12,54b.d.
15. Bardzo ładne widokowo miejsce (widok na górę Jaksin 1114,9 m n.p.m.).12,79b.d.
16. Skrzyżowanie. Jazda nadal prosto. Po lewej widać z za grzbietu Kopalnię "Stanisław". 14,39b.d.
17. Dosyć stromy zjazd drogą asfaltową.14,84b.d.
18. Most na rzece Kamenice. Początek podjazdu.15,87b.d.
19. Skrzyżowanie szlaków - skręt w prawo. Dosyć stromy zjazd drogą asfaltową.23,89b.d.
20. Skrzyżowanie z czeską drogą rowerową numer 2B. Skręt w prawo, dalej zjazd drogą asfaltową.25,16b.d.
21. Po lewej wodospady Mumlavy.29,93b.d.
22. Po prawej mapa szlaków turystycznych. Skręt w prawo na czeską trasę rowerową 2A i żółty szlak.30,08b.d.
23. Skrzyżowanie z drogą E65. Skręt w lewo.32,77b.d.
24. Skręt w lewo. Zjazd z drogi E65.33,12b.d.
25. Skrzyżowanie. Przejazd przez E65 na wprost. Skręt za mostkiem w lewo. Początek delikatnego podjazdu drogą asfaltową.33,57b.d.
26. Skręt w prawo zielonym szlakiem. Przejazd pod torami. Dalej biegnie już szutrowa droga wzdłuż torów kolejowych.35,57b.d.
27. Po lewej Mýtiny i stacja kolejowa Harrachov. Dalej zielony szlak zaczyna wspinać się stromo pod górę. Na początku kostka brukowa, potem już drobny, ubity szuter.35,85b.d.
28. Turystyczne przejście graniczne. Na przejściu znajduje się mapa i schron. Dalej na wprost wjeżdżamy na miejscami kamienistą szutrową drogę.36,52b.d.
29. Skrzyżowanie. Skręt w prawo na drogę asfaltową. Dalej delikatny zjazd aż do Polany Jakuszyckiej.40,29b.d.
30. Wjazd na Górny Dukt Końskiej Jamy - kamienista drogą.43,77b.d.
31. Skręt w lewo - początek delikatnego podjazdu drogą asfaltową. Jazda Dolnym Duktem Końskiej Jamy aż do kopalni kwarcytu "Stanisław".46,49b.d.
32. Kopalnia "Stanisław". Skręt po skosie w prawo na szutrową drogę.49,39b.d.
33. Skręt w prawo i ostry, stromy, niebezpieczny zjazd łąką wzdłuż wyciągu orczykowego. Potem skręt w lewo i wjazd na ul.Batalionów Chłopskich w Białej Dolinie. Jazda ulicami: Oficerską, Wolności oraz Dworcową do wjazdu na drogę E65.54,39b.d.
34. Informacja turystyczna w Szklarskiej Porębie - koniec trasy.57,38b.d.

Trasa opracowana przez Stowarzyszenie Cyklistów Szklarska Poręba na dwóch kółkach; opublikowana na mapie oraz w serwisie internetowym Rowerowa Kraina.

Opis trasy oraz ilustracje opublikowane za zgodą autorów.

Tagi: · trasy rowerowe · rower · turystyka rowerowa

Linki: · Poznaj Góry Izerskie na rowerze! · Jak jechać by dojechać · Z rowera wróć cały