ciasteczkaWażne: Pozostawiamy ciasteczka. Przeglądając nasz serwis AKCEPTUJESZ naszą politykę prywatnościOK, schowaj.

 

Magazyn Kulturalno-Krajoznawczy GÓRY IZERSKIE

GÓRY IZERSKIE na wyciągnięcie ręki
 

• start  » Z góry  » Szynobusem wokół Gór Izerskich

Napisany: 2011-04-18

Szynobusem wokół Gór Izerskich

Dlaczego nie. Jeżeli przedsięwzięcie się uda – będziemy świadkami przełomu na rynku lokalnych, międzynarodowych przewozów kolejowych

Urzędnicy powiatu lubańskiego przygotowują projekt połączeń z Lubania przez Zawidów do czeskiej części Gór Izerskich, a przez Harrachov i Szklarską Porębę z powrotem do Lubania. Chcą również uruchomić osobowe połączenie kolejowe z Leśną.

Pociągiem w góry i do Leśnej

Szynobusem przez Góry Izerskie – mostem nad Izerą pędzi polski pociąg do Szklarskiej Poręby z Kořenova

Szynobus wyjeżdżałby z Lubania do Zawidowa i Frýdlantu w Czechach, by potem dotrzeć do Liberca, a następnie przez Tanvald, Harrachov, Szklarską Porębę i Jelenią Górę wrócić do Lubania. Jeżeli projekt "wypali" to Powiat Lubański stworzy ciekawy produkt, na którym zyska cały region. Przy okazji starostwo chce uruchomić również połączenie do Leśnej, dokąd jeszcze w latach 80. XX w. przyjeżdżało kilka pociągów dziennie. Sprawa jest mało skomplikowana. Linia Lubań-Leśna jest w pełni drożna. Przejeżdżają nią pociągi towarowe wożące urobek z kopalni bazaltu w Grabiszycach. Potrzebny jest tylko szynobus.

W projekcie będzie uczestniczyć czeska spółka kolejowa Viamont, której przedstawiciele 27 stycznia br. rozmawiali z urzędnikami lubańskiego starostwa. Delegacji przewodniczył František Kozel, członek zarządu firmy.

Czeski szynobus na polskich torach

Szynobus firmy Viamont na stacji w Trutnovie (fot. Honza Groh / Jagro http://en.wikipedia.org/wiki/cs:Wikipedista:Jagro, Źródło: Wikipedia)

Viamont jest liczącą się na czeskim rynku firmą transportową. Obsługuje połączenia towarowe i osobowe, zarówno kolejowe jak i samochodowe.
– Było to pierwsze spotkanie w tej sprawie z przedstawicielami czeskiej spółki Viamont, która jest zainteresowana współpracą z nami w kwestii uruchomienia połączeń kolejowych między powiatem lubańskim a krajem libereckim. Jednak przed nami dużo pracy, dużo rozmów i starań nad pozyskaniem środków na ten program – mówi Wicestarosta Lubański Konrad Rowiński.
Tak wytyczona trasa nie miałaby sobie równych w całym Euroregionie "Nysa". Mimo że kilka miesięcy temu, po 65 latach wróciły pociągi na niezwykle malowniczą trasę ze Szklarskiej Poręby do Kořenova, to zapewne nie mogłaby konkurować z połączeniem spinającym niemal całość Gór Izerskich.

– Połączenia będą obsługiwane taborem firmy Viamont. Spółka dysponuje ekonomicznymi autobusami szynowymi, które doskonale sprawdzają się na górskich szlakach kolejowych. W przedsięwzięcie musimy zaangażować marszałka województwa dolnośląskiego oraz jego odpowiednika w libereckim kraju. Musimy również na ten cel pozyskać środki unijne. Będą również potrzebne odpowiednie homologacje dla czeskiego taboru, który będzie na odcinku kilkudziesięciu kilometrów, jechał po szlakach których właścicielem jest PKP. Nikt nie mówi że będzie łatwo, ale myślę że sobie poradzimy – przekonuje do projektu Artur Zych, Naczelnik Wydziału Edukacji, Spraw Społecznych i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Lubaniu.

Udało się w Lwówku, uda się w Lubaniu

Niemiecki pociąg ZVON relacji Żytawa-Chociebuż na polskich torach wzdłuż Nysy

Zych wie co mówi. Kilka lat temu starał się o połączenie kolejowe Lwówka Śląskiego z Jelenią Górą i Bolesławcem, na którym PKP dawno postawiły krzyżyk. Udało się i mieszkańcy Lwówka jeżdżą teraz szynobusem do Jeleniej Góry oraz do Bolesławca i Legnicy przez Nowogrodziec.
Artur Zych uważa że projekt lubański na pewno się powiedzie, a połączenia przyciągną wielu turystów. Połączenie zostanie ujęte w programie ZVON*, co oznacza że za 20 złotych pokonamy prawie 200-kilometrową trasę Polskę i Czechy.

Linią z Lubania do Zawidowa pociągi kursowały do końca lat 90. XX w.. Niestety, połączenie które biegło między innymi malowniczymi brzegami Jeziora Witka, PKP zawiesiły. Teraz odbywa się tym szlakiem, okazjonalnie ruch towarowy. W lata 80. i 90. ubiegłego wieku pojawiały się plany uruchomienia pociągów z Jeleniej Góry do Pragi przez Zawidów i Liberec ale oczywiście nic z tego nie wyszło. Czechom wówczas nie zależało. Natomiast polska strona w związku z brakiem zainteresowania południowych sąsiadów nie nalegała. Teraz to się zmieniło. Obie strony wiedząc o ogromnym potencjale turystycznym, który zaczyna się budzić po obu stronach Gór Izerskich muszą rozpocząć od rozwiązań komunikacyjnych.

Sławomir Piguła

*) Związek Przedsiębiorstw Komunikacyjnych Górnych Łużyc i Dolnego Śląska, którego celem jest osiągnięcie w regionie górnołużycko-dolnośląskim optymalnego dostosowania i połączenia ofert w zakresie publicznej komunikacji lokalnej, czyli ofert kolejowych, tramwajowych i autobusowych przedsiębiorstw komunikacyjnych. [przyp. red.]

© Góry Izerskie 2006-2023

http://www.goryizerskie.pl

kontakt redakcja facebook prywatność spis treści archiwum partnerzy też warto

 

 

 

Polecane: montaż haków holowniczych safari Kenia wyposażenie magazynów sprzątanie Wrocław