• start  » Było  » Na Śląskim Olimpie

Napisany: 2016-05-10

Na Śląskim Olimpie

BOG-TUR i PTSM Bolesławiec drepcze po Dolnym Śląsku w poszukiwaniu punktów do Korony Gór Polskich

Ślęża i Radunia (fot. Arkadiusz Lipin)

Na majówkę, wybraliśmy się 7 maja 2016 r. wspólnie z PTSM Bolesławiec w kolebkę Śląska – do miejscowości Sobótka u stóp Ślęży.
Zapierającą dech w piersiach wędrówkę pośród dębów, buków, traw i kwiatów rozpoczęliśmy szlakiem do tzw. zamku w Sobótce-Górce. Dzisiejszy pałac powstał jako kaplica dla zakonu augustianów osadzonych w Sobótce w XII stuleciu. Rozbudowany do rozmiarów klasztoru przechodził rozmaite koleje losu. Dziś, wciąż przechodząc gruntowną rewitalizację, pełni rolę hotelu i restauracji. Po obejrzeniu całego założenia pałacowego niebieskim i czerwonym szlakiem dotarliśmy na Ślężę (718 m n.p.m.). Śląski Olimp to najwyższa góra Masywu Ślęży. Majestatyczna, wyrastająca kilkaset metrów ponad okolicę święta góra musiała od zarania ludzkości wywierać ogromne wrażenie. Już prahistoryczne ludy obrały ją za miejsce kultowe. O tutejszych pogańskich rzeźbach i kamiennym kręgu możecie wyczytać w wielu przewodnikach.

Na szczycie Ślęży tłumnie (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Na rozległym wierzchołku czekały nas piękne widoki i tłumy wypoczywających przy ogniu i kiełbaskach turystów, chwytających promienie majowego słońca. I my postanowiliśmy zadbać o żołądki w miejscowym schronisku. Niestety nie wyszło. Zimnej zupy podanej w jednorazowych naczyniach (!) nie polecamy. Po osobliwym posiłku udaliśmy się do posadowionego na szczycie kościoła aby chociaż pokrzepić ducha. Kościół na Ślęży zbudowany został w XII wieku przez Bolesława III, po sprowadzeniu do Sobótki augustianów. Malutka świątynia pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny przechodzi od kilku lat gruntowną renowację.

Na Raduni (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Pożegnaliśmy Ślężę i niebieskim szlakiem poszliśmy na kolejną górę w Masywie Ślęży – Radunię (578 m n.p.m.). Wierzchołkowe partie góry objęte są ochroną jako rezerwat florystyczny "Góra Radunia". Nazwa szczytu w zapiskach pojawiła się już w XIII wieku. Niemiecka Geiersberg została po II wojnie światowej nazwana Sępią Górką.
Czas szybko mijał i po sesji zdjęciowej udaliśmy się na parking, skąd bus zabrał nas na nocleg do schroniska młodzieżowego w Świdnicy.

Ósmy maja – drugi dzień naszego majowego wyjazdu, rozpoczęliśmy szczęśliwi. Jeden z uczestników naszej grupy wygrał w totolotka. Po śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Plan na niedzielę to zwiedzanie zamku Książ, stajni ogierów zarodowych oraz palmiarni. Na zamku zjawiliśmy się o godzinie 10. Humor nas nie opuszczał, a pałacowe komnaty przywitały pięknymi bukietami. Tydzień wcześniej odbywał się tu Festiwal Kwiatów i Sztuki. Już po raz XXVIII na Zamku Książ gościła jedna z najbardziej spektakularnych imprez florystycznych na świecie.

Zamek Książ - perła śląskiej architektury gotyckiej (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Książ to największy śląski zamek i trzeci co do wielkości w Polsce. Wybudowany w XIII wieku wciąż jest tajemniczy, owiany legendą o skarbach III Rzeszy. Rezydencja Hochbergów miała być kwaterą główną kompleksu "Riese" – sieci podziemnych sztolni, wykuwanych w śmiertelnych warunkach przez więźniów niemieckiego obozu koncentracyjnego w Gross-Rosen.
W tym przepięknym zamku-pałacu każdy znajdzie coś dla siebie: zwiedzanie tradycyjne, zwiedzanie nocne, turnieje rycerskie, wystawy, prelekcje, dobre jedzenie... Po zwiedzaniu przeszliśmy spacerkiem do stajni ogierów zarodowych, a potem do palmiarni. Tutaj głównie panie były zachwycone – bogactwem roślin i pięknych kwiatów.

Relację zakończyć mogę tylko w jeden sposób: zwiedzajcie Tajemniczy Dolny Śląsk. Warto!

Janusz Baranowski

Kwiaty w zamku (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Ogrody w Książu o tej porze roku są wyjątkowo piękne (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Zamek Stary Książ opodal zamku Książ (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Stadnina koni w Książu - zawsze warta odwiedzin (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Pod palmami we Wałbrzychu można pospacerować przez cały rok (fot. Bogusława Pikulska-Baranowska)

Tagi: · relacja z wędrówki

Linki: · Przez Sudety Środkowe · Zamknięta kopalnia wiedzy · No i poszła!