• start  » Rower  » Rowerowa Kraina - Trasa nr 31: Duża pętla Starej Kamienicy

Napisany: 2009-06-25

Rowerowa Kraina - Trasa nr 31: Duża pętla Starej Kamienicy

Trasa dosyć długa (40 km) lecz składająca się w większości z łatwych do jazdy odcinkach asfaltowych i szutrowych. Fragmentami biegnie po szlakach pieszych (znaki niebieskie i zielone), więc na tych odcinkach do łatwych nie należy. Trasa zaczyna się i kończy przy głównym skrzyżowaniu dróg w Starej Kamienicy. Wartymi miejscami do zobaczenia jest punk widokowy na Bobrowych Skałach, malowniczo położona wieś Antoniów oraz Rozdroże Izerskie.

Profil trasy nr 31

Na trasie zobaczymy m.in.

Stara Kamienica - jedna z najstarszych polskich wsi; jej początki sięgają XII wieku. Znajdują się tutaj otoczone fosą ruiny rycerskiego zamku zbudowanego w XVI wieku. Z zamku zachowała się kamienna wieża, budynek gospodarczy z XVII wieku oraz barokowa brama z herbami. Poza ruinami zamku Stara Kamienica posiada jeszcze jeden zabytek: gotycki kościół pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela wybudowany w XV wieku, w którego wnętrzu znajduje się barokowy ołtarz oraz gotycka chrzcielnica.

Bobrowe Skały - granitognejsowe skały na północno-wschodnim stoku góry Ciemniak (699 m n.p.m) w Górach Izerskich. Od północnej strony ściana skalna wysokości około 25-30 m. Na szczycie znajduje się dobry punkt widokowy na zachodnią część Karkonoszy.

Mapa Rowerowej Krainy (z oznaczonymi trasami)

Punkt orientacyjnykmm n.p.m.
1. Główna krzyżówka dróg w Starej Kamienicy - początek trasy. Jazda w kierunku Barcinka.0,00b.d.
2. Krzyżówka dróg asfaltowych za kościołem Ścięcia św. Jana Chrzciciela. Skręt w lewo.0,49b.d.
3. Krzyżówka dróg asfaltowych. Skręt w prawo na mostek. Początek podjazdu. Dalej drogą asfaltową o małym natężeniu ruchu samochodowego.1,00b.d.
4. Krzyżówka w Nowej Kamienicy. Skręt w lewo. Dalej wąską drogą asfaltową wzdłuż rzeki. Potem dalej w kierunku Kamiennej. 4,30b.d.
5. Krzyżówka dróg asfaltowych. Skręt w prawo.7,02b.d.
6. Krzyżówka w Kwieciszowicach. Skręt w lewo na Bożą Górę (Jaroszów). Bardzo zniszczona droga asfaltowa.8,09b.d.
7. Krzyżówka za Iwenicą. Skręt po skosie w prawo w drogę szutrową.9,03 b.d.
8. Krzyżówka dróg szutrowych. Odbijamy w prawo.9,69b.d.
9. Krzyżówka. Ostry skręt w lewo nierówną drogą szutrową pod górę.11,30b.d.
10. Krzyżówka dróg. Jazda na wprost. Koniec podjazdu. Początek zjazdu miejscami nierówną kamienistą drogą.13,43b.d.
11. Krzyżówka na Rondzie. Skręt na początku Ronda ostro w prawo. Droga nierówna, miejscami kamienista pod górę.16,29b.d.
12. Krzyżówka dróg leśnych i ostry skręt w lewo. Koniec podjazdu.17,45b.d.
13. Krzyżówka z droga asfaltową i skręt w lewo.19,50b.d.
14. Krzyżówka na Rozdrożu Izerskim. Skręt w lewo w szutrową drogę. Delikatny zjazd po miejscami luźnym grubym szutrze.19,70b.d.
15. Krzyżówka dróg leśnych. Skręt w lewo przez mostek. Lekko pod górkę.20,90b.d.
16. Krzyżówka. Skręcamy w prawo na skos w mało widoczny niebieski szlak. Początek stromego podjazdu leśną ścieżką.22,90b.d.
17. Krzyżówka dróg leśnych. Skręcamy w lewo trzymając się niebieskiego szlaku.24,40b.d.
18. Krzyżówka. Skręt w prawo.26,10b.d.
19. Krzyżówka. Skręt ostro w lewo.26,80b.d.
20. Krzyżówka na Polanie Czarownic. Skręt w prawo razem z niebieskim szlakiem. Schrony turystyczne.30,10b.d.
21. Krzyżówka. Skręt w lewo niebieskim szlakiem.30,80b.d.
22. Dojazd do leśnej drogi i skręt w lewo. Dalej jazda niebieskim i zielonym szlakiem.31,65b.d.
23. Po prawej Bobrowe Skały. Początek stromego zjazdu, miejscami luźne kamienie.32,10b.d.
24. Skręt w prawo.32,30b.d.
25. Krzyżówka z drogą asfaltową. Skręt w lewo.33,00b.d.
26. Krzyżówka. Skręt w lewo.33,76b.d.
27. Krzyżówka. Jazda prosto. Zjazd z asfaltu na polną drogę.33,86b.d.
28. Krzyżówka. Skręt w prawo. Trzeba przejechać kawałek przez pole. Potem wygodna leśna dróżka.35,30b.d.
29. Wjazd na drogę asfaltową przy przystanku autobusowym i skręt w lewo.36,77b.d.
30. Przejazd przez mostek i na krzyżówce jazda prosto. Wjazd do Starej Kamienicy.38,31b.d.
31. Główna krzyżówka w Starej Kamienicy - koniec trasy.39,87b.d.

Trasa opracowana przez Stowarzyszenie Cyklistów Szklarska Poręba na dwóch kółkach; opublikowana na mapie oraz w serwisie internetowym Rowerowa Kraina.

Opis trasy oraz ilustracje opublikowane za zgodą autorów.