• start  » Było  » Góry Łużyckie w weekend

Napisany: 2015-04-29

Góry Łużyckie w weekend

Wieże widokowe, browar i zamek - bogata w atrakcje wędrówka BOG-TUR

Góry Łużyckie na trasie Sekcji Rekreacyjnej BOG-TUR przy OSiR w Bogatyni (fot. R. Zambrowski)

Połączone grupy turystów z BOG-TUR i PTSM Bolesławiec 25 kwietnia 2015 r. wyjechały autokarem na dwudniową wycieczkę do Republiki Czeskiej. Pierwszym naszym przystankiem była miejscowość Jiřetín pod Jedlovou, położona u stóp Lužickich hor / Gór Łużyckich.
Po zwiedzeniu renesansowego kościoła Św. Trójcy powędrowaliśmy na wzniesienie Křížová hora (pol. Krzyżowa Góra, 562,7 m n.p.m.). Na płaskim wierzchołku znajduje się pątnicze miejsce z kaplicą Bożego Grobu. Północno-wschodnim zboczem prowadzi do niego droga krzyżowa, przy której stoi 11 stacji krzyżowych. Z powstaniem kaplicy wiąże się legenda, którą opowiedziała nam nasza przewodniczka - M. Satoła. W XVIII wieku w czasie kontrreformacji wielu protestantów musiało opuścić swoje domy i uciekać zagranicę. Wśród nich było siedmiu braci Dontów. Pierwszej nocy przyśnił się im jednakowy sen: Jezus Chrystus nawołujący do powrotu. Postanowili, że najmłodszy z nich ,który i tak był chory, powróci do Jiřetína. Tak też zrobił, przeszedł na katolicyzm i w rejonie obecnego Ogrodu Oliwnego postawił drewniany krzyż. Cudownie wyzdrowiał. Wieść o tym szybko się rozniosła po okolicy i ludzie zaczęli przybywać na górę, modląc się o uzdrowienie.

Křížová hora - pątnicza góra nad Jiřetínem (fot. R. Zambrowski)

Po zwiedzeniu miejsc świętych udaliśmy się na górę Jedlová hora (774 m n.p.m.) - kolejny szczyt zdobyty do książeczki turystycznej "Sudecki Włóczykij". Ze znajdującej się na górze wieży z 1891 roku, podziwialiśmy przepiękne widoki na okoliczne miejscowości oraz otaczające góry. Po krótkiej przerwie poszliśmy dalej kamienistą drogą do pobliskich ruin zamku Tolštejn. Gotycki zamek został zbudowany w XIV wieku. Jego właścicielem był niejaki Vartenberk. Podczas wielu bitew uszkodzony i już nie odbudowany. Dzięki skalnemu punktowi widokowemu oraz restauracji - stał się popularnym miejscem turystycznym.

Czas szybko mijał wśród pięknych widoków i miłego towarzystwa, lecz przyszła pora zjechać na nocleg do Varnsdorfu. Po zakwaterowaniu się przy browarze Kocour, w hotelu którym są wagony kolejowe z kuszetkami, udaliśmy się na kolację. Po posiłku, podzieleni na dwie grupy zwiedziliśmy browar. Powstał w 2007 roku i jako jeden z nielicznych specjalizuje się w warzeniu piw z górnej fermentacji (np. słynne Ale). Przez kilka lat piwo było warzone w zamkniętej instalacji węgierskiego mini-browaru. Od 2010 roku znajduje się w byłej fabryce ceramiki, gdzie zainstalowano zabytkową miedzianą warzelnię. Dziś to duży zakład produkcyjny - wciągu 1 godziny rozlewa średnio 200 butelek złocistego płynu.
Na zakończenie czekała nas zabawa przy muzyce najlepszego didżeja na Dolnym Śląsku, a także w Libereckim Kraju, naszego kolegi Fredka Patryarchy.

Rozhledna Tanečnice (fot. R. Zambrowski)

W drugim dniu rajdu przejechaliśmy autokarem do miejscowości Mikulášovice położonej na Šluknovské pahorkatině (pol. Pogórze Łużyckie), skąd wyruszyliśmy na górę Tanečnice (597 m n.p.m.). Na szczycie znajduje się murowana wieża widokowa powstała w 1905 roku. Zastąpiła dwie starsze drewniane z 1885 i 1887 r. Pierwszą zniszczyła wichura, zaś drugą zapalił piorun. Stąd mogliśmy podziwiać panoramiczny widok okolicznych gór, a zwłaszcza całej Szwajcarii Saksońskiej.
Następnym punktem rajdu było zdobycie góry Vlčí hora (581 m n.p.m.). Musieliśmy więc przejechać do miejscowości o tej samej nazwie - Vlčí hora. Niebieskim i żółtym szlakiem weszliśmy na szczyt, gdzie znajduje się zbudowana w 1889 roku murowana wieża widokowa. Jej budowniczym był Józef Hampel, a fundatorem Stowarzyszenie z Krásnej Lípy. Przez lata wojenne była w posiadaniu osób prywatnych dzięki temu uniknęła zniszczeniu. Po wejściu na górę wieża widokowa zaoferowała nam przepiękny widok na okolicę, a zwłaszcza na grzbiet Gór Łużyckich, ze szczytami: Luž, Jedlová, Studenec. Przy dobrej widoczności widać Góry Izerskie i Karkonosze.

W drodze powrotnej zmęczeni, ale zadowoleni z udanej wyprawy, zaprosiliśmy naszych znajomych z Bolesławca na obiad.
Bogatsi o nowe wrażenia oraz zdobyte punkty do odznak turystycznych, udaliśmy się do domów. Podziękowania dla Przewodniczki - M. Satoły oraz dla B. Pikulskiej-Baranowskiej za sprawną organizację, a także pieczę nad wycieczką.

J. Baranowski

Kościół Św. Trójcy w Jiřetínie pod Jedlovou (fot. R. Zambrowski)

Wieża widokowa na Jedlovej horze (fot. R. Zambrowski)

Zamek Tolštejn (fot. R. Zambrowski)

Widokowa restauracja Hrádek w Varnsdorfie (fot. R. Zambrowski)

Wagonowy hotel przy browarze Kocour (fot. R. Zambrowski)

Widoki z północnoczeskich wież widokowych (fot. R. Zambrowski)

Děčínsko i Lužické hory na mapie

Tagi: · wędrówki

Linki: · Wschód Słońca na Szrenicy · Warownia nad Kwisą - skałki nad Bobrem · Szlakiem współtwórcy PTTK