• start  » Było  » Gusła na szczycie

Napisany: 2011-08-25

Gusła na szczycie

Korzystając z pięknej pogody w dniu 23 lipca grupa piechurów z BOG-TUR - turystycznej sekcji bogatyńskiego OSiRu, wyruszyła na zdobycie Guślarza

Guślarz górujący nad Bogatynią

Druga pod względem wysokości izerska góra nad Bogatynią, wznosi się na wysokości 569 m n.p.m. Pochodzenie jej nieco dziwnej nazwy wiąże się z rzekomo odprawianymi na szczycie obrzędami (gusłami) pogańskimi. Trudno dziś dociec czy jakąś świętą rolę góra kiedykolwiek odgrywała. Z pewnością była na niej zlokalizowana strażnica celna w XIX stuleciu, jako że granica przebiegająca przez Guślarz ma co najmniej 196 lat.

W listopadzie 2010 roku zdobywaliśmy górę od strony polskiej. Tym razem wybraliśmy się od strony czeskiej. Wystartowaliśmy o 1000 spod liceum w Bogatyni do pobliskiego Opolna-Zdroju. Tam za skrzyżowaniem skręcając w prawo na polną drogę, doszliśmy do pomnika założycieli dawnego kurortu. Krótki odpoczynek, podziwianie dobrze zachowanego zabytku i dalej leśnym duktem do Czech.

Na skrzyżowaniu dróg - w prawo w kierunku nadgranicznej czeskiej wsi Uhelná. Dalej prosto na Václavice, a następnie skręcili w lewo na drogę szutrową. To bardzo malowniczy szlak - piękne widoki zapierały dech w piersiach… (Ješted było widać jak na dłoni). Droga wiodła cały czas prosto, a po przejściu około 6 km skręciliśmy w lewo, ostro pod górę. Dalej znakowanym zielonym szlakiem wspięliśmy się na sam szczyt. HURA!

Pomnik ofiar I w.ś. w Jasnej Górze (fot. B.Pikulska)

Czeska nazwa Výhledy (widok, wyglądać) jest nieco nieaktualna, ponieważ widoki ograniczają wysoko rosnące świerki. Pomimo to pomiędzy nimi można podziwiać panoramę Gór Izerskich i położoną u stup góry wieś Horný Vítkov.

Po trudach wspinaczki miło było rozpalić ognisko, upiec kiełbaski i zajadając je - podziwiać widoki.

Wracaliśmy znanym z poprzedniej wyprawy szlakiem przez Jasną Górę. Nie omieszkaliśmy zatrzymać się przy pomniku poległych mieszkańców wsi podczas I wojny światowej. Stąd powędrowaliśmy Kościelną Drogą prosto do Bogatyni.

Miłym zakończeniem wycieczki było pieczenie drożdżowych bułeczek z borówkami u naszej koleżanki (z 1 kg mąki wychodzi około 50 bułeczek). PYCHA!

Relację spisała Bogusia Pikulska

Tagi: · trasy piesze · wędrówki · relacja z wędrówki

Linki: · Výhledy (Guślarz) · Kuria za Guślarzem · Platforma otwarta na widoki · www.bogatynia.it · www.osirbogatynia.pl