ciasteczkaWażne: Pozostawiamy ciasteczka. Przeglądając nasz serwis AKCEPTUJESZ naszą politykę prywatnościOK, schowaj.

 

Magazyn Turystyczno-Krajoznawczy GÓRY IZERSKIE

GÓRY IZERSKIE na wyciągnięcie ręki
 

• start  » Będzie  » Pamiętaj o obietnicy lepszego jutra

Napisany: 2021-02-16

Pamiętaj o obietnicy lepszego jutra

Wernisaż i oprowadzanie kuratorskie po wystawie Agaty Zbylut w jeleniogórskiej galerii BWA

Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze zaprasza 4 marca (czwartek) na godz. 17 i 18 na wernisaż wystawy Agaty Zbylut

Na wystawie zobaczymy kilkanaście prac artystki. Niektóre z nich, tak jak Ponad miarę, ale w normie, powstały tuż po zakończeniu studiów. Inne zaś reprezentują kolejne okresy twórczości. Zwieńczeniem zestawu jest film — praca tytułowa. Zostanie wyświetlony premierowo. Nadaje tej retrospektywnej wystawie nowego znaczenia. Ma dwa oblicza — oba mroczne. Bazuje na pracach powstających przez ostatnie dwadzieścia lat i stawia je w roli niemych świadków, zeznających przeciwko artystce. Występują w nim postacie znane już z Instagramu Agaty Zbylut: bohaterki (Bella i Kuratorka) i bohater (Joachim), w które wciela się sama artystka. Postacie te, ukazane w konwencji odwołującej się do estetyki filmów biograficznych, początkowo obiektywną opowieść zamieniają w hejt. Zło przychodzące z zewnątrz, uwewnętrznione. Artystka zamienia się w swoją najzacieklejszą hejterkę.

Patrząc na świat z kobiecej perspektywy można dostrzec wiele zjawisk, które z męskiej są niewidzialne. Nie jest łatwo odnaleźć ten punkt widzenia. Trzeba się tego nauczyć i nie jest to łatwe w świecie, który codziennie przekonuje nas, że męskie spojrzenie jest spojrzeniem obiektywnym, które w jedynie słuszny sposób opisuje świat. Gdy mężczyzna patrzy, ocenia, wyraża swoje zdanie to po prostu to robi. Gdy o swoich opiniach i potrzebach mówi kobieta, to jest to wypowiedź feministki. Od urodzenia przekonuje się nas, że męski punkt widzenia jest jedynie słuszny, obiektywny, taki jest „porządek rzeczy”, „to jest nasza kultura”. Tyle, że w tej kulturze, my kobiety dostajemy zawsze gorsze karty. Zamiast uczyć nas sprawczości, uczy się nas podporządkowania. Opanowanie czynności, które służą innym takich jak: gotowanie, sprzątanie, krzątanie; to podstawa kobiecej socjalizacji. Nie uczy się nas pożądać — wręcz odwrotnie. Uczy się nas bycia pożądanymi i tego, w jaki sposób to osiągnąć. Jedną z najważniejszych nauk jest ciągła walka z własnym ciałem o to, by dobrze wyglądało. Wskazówek jest wiele, często pozostają w sprzeczności i żadna nie da ci pewności, że to co robisz, robisz dobrze. Powinnaś się malować, ale nie za bardzo, bo będziesz wulgarna. Powinnaś się ubierać seksownie, ale nie za bardzo, bo to nieprofesjonalne i w dodatku może sprowokować męskie myśli i emocje. A kobietę czyni się odpowiedzialną nie tylko za swoje emocje, ale również za te, które wzbudza u innych. Powinna zadowolić wszystkich.

PAMIĘTAJ O OBIETNICY LEPSZEGO JUTRA to projekt, w którym przyglądam się temu jak wyglądała moja droga emancypacji. Zaczęła się już na studiach. Rozglądałam się i opisywałam to, co widzę własnymi słowami i obrazami. Moimi przewodniczkami stały się artystki feministyczne. Ich prace wzmacniały moje poczucie bycia defaworyzowaną. Odczucie tego, że jako kobieta zawsze zaczynam z gorszej pozycji. Tam, gdzie chciałabym dojść — właściwie nie ma kobiet. Brakuje więc również wzorców jak to zrobić nie naśladując mężczyzn.
To również opowieść o tym, co z moją pewnością siebie i poczuciem własnej wartości zrobiło ponad dwadzieścia lat przebywania w rzeczywistości budowanej i ocenianej przez mężczyzn dla mężczyzn. W świecie nierozumiejącym i nieuwzględniającym tego, że bycie kobietą jest sytuacją odrębną, tego że nasze kobiece ciała żyją w ciągłym strachu przed napadem, gwałtem, oceną tego jak wyglądamy, gotujemy itp. Przez wszystkie te lata dawano mi do zrozumienia, że nie jestem u siebie, a mój kobiecy punkt widzenia jest co najwyżej prywatną subiektywną oceną, z którą nie powinnam się obnosić.

Wybrane na wystawę prace są częścią procesu, podczas którego nauczyłam się to dostrzegać i nazywać. Analizowałam w nich sytuacje wymuszające na mnie podporządkowanie się tzw. normom kulturowym i tego jak się im nie podporządkowywałam. Nie raz ponosząc bolesne konsekwencje. Im wyraźniej dostrzegam ten system — tym gorzej się w nim czuję. Tym bardziej chce mi się krzyczeć i płakać z niesprawiedliwości i bezsilności.

Agata Zbylut

Agata Zbylut jest artystką, akademiczką, feministką i radykalizującą wegetarianką, okazjonalnie kuratorką i aktywistką. W latach 1993–99 studiowała w Instytucie Kultury i Sztuki Plastycznej WSP w Zielonej Górze (Uniwersytet Zielonogórski), dyplom uzyskała w Pracowni Rysunku i Intermediów. W roku 2008 obroniła tytuł doktory sztuk użytkowych na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, a w 2012 otrzymała tytuł doktory habilitowanej w PWSTiT w Łodzi. W latach 2000–05 była kuratorką Galerii AMFILADA. W 2004 koordynowała Narodowy Program Kultury Znaki Czasu w województwie zachodniopomorskim. W 2005 została odznaczona brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2004 roku założyła Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, przyczyniła się do powołania Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Pomysłodawczyni i kuratorka Festiwalu Sztuki Młodych Przeciąg (2007, 2009, 2011). Od 2010 pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie (od 2013 na stanowisku profesory nadzwyczajnej), gdzie prowadzi Pracownię Fotografii i Działań Postartystycznych, a od 2018 jest także kierowniczką Katedry Fotografii. W dorobku ma ponad 100 wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Niemczech, Białorusi, Rosji, Ukrainie, Francji, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, USA.
W 2000 roku otrzymała pobyt rezydencjonalny w Meklenburskim Domu Sztuki w Pluschow, na przełomie 2003–04 roczne Stypendium Fundacji Mendelsona w Berlinie, a w 2009 stypendium pobytowe Schafhof — Europäisches Künstlerhaus Oberbayern w Freising (Monachium). Mieszka i pracuje w Warszawie i Szczecinie.

Wystawa PAMIĘTAJ O OBIETNICY LEPSZEGO JUTRA

4-27 marca 2021 r.
BWA w Jeleniej Górze przy Długiej 1.
Kuratorka: Magdalena Swacha Komborska.
Organizatorzy wystawy: Galeria Sztuki BWA w Jeleniej Górze, Publish Art.
Wystawa dofinansowana ze środków Miasta Jelenia Góra.

W trosce o bezpieczeństwo widzów, konieczne jest zasłanianie w galerii ust i nosa oraz o zachowanie dystansu.
W galerii jednocześnie może przebywać 10 osób, dlatego organizatorzy proszę o wcześniejsze zgłoszenie uczestnictwa w wernisażu wraz z wyborem godziny. Kontakt: bwa@jeleniagora.pl lub tel. 757 526 669.

Źródło: BWA w Jeleniej Górze

Tagi: · wystawa · Jelenia Góra

· galeria-bwa.karkonosze.com

© Góry Izerskie 2006-2020

http://www.goryizerskie.pl

kontakt redakcja facebook prywatność spis treści archiwum partnerzy też warto

 

 

 

Polecane: plomby gwarancyjne regały magazynowe montaż haków holowniczych sprzątanie Wrocław