• start  » Było  » Grodziec zdobyty!

Napisany: 2015-06-24

Grodziec zdobyty!

TURy ;-) z BOGatyni szturmem zdobyły Grodziec. Zwyciężyli... w licznych konkursach

Zamek GRODZIEC – cel nocnego rajdu BOG-TUR (fot. Janusz Baranowski)

Już po raz trzeci reprezentacja Sekcji Turystycznej BOG-TUR wzięła udział w rajdzie organizowanym przez oddział Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych z Bolesławca. Jego celem jest przede wszystkim popularyzacja turystyki pieszej uprawianej nocą, jak również zdobycie punktów do odznak turystycznych. Po wyborze najlepszej trasy, wyruszyliśmy przed zachodem słońca 19 czerwca 2015 r. z Bełczyny, zielonym szlakiem na Ostrzycę.

Wzgórze o wysokości 501 m n.p.m. znajduje się w południowo-zachodniej części Pogórza Kaczawskiego, na Wysoczyźnie Ostrzyckiej, w powiecie złotoryjskim. Wulkaniczna góra ze względu na swój stożkowy kształt, zwana Śląską Fudżi, jest zbudowana z odmiany bazaltu – bazanitu. Tworzy on charakterystyczne, regularne słupy. W szczytowej partii wzgórza, powyżej 450 m n.p.m., utworzono rezerwat przyrody „Ostrzyca Proboszczowicka”, o powierzchni 3,81 ha. Chroni przede wszystkim bazaltowe gołoborze i porastającą je roślinność naskalną. Jest też doskonałym punktem widokowym.

Tęcza nad Ostrzycą (fot. Janusz Baranowski)

Po wejściu na wierzchołek kamiennymi schodami, jedyną w rezerwacie ścieżką, podziwialiśmy przepiękne widoki. Potem nasza przewodniczka, M. Satoła przybiła w naszych książeczkach „Sudeckiego Włóczykija” potwierdzenia zdobycia góry. Dalsza trasa powiodła przez las do Twardocic. Marsz zakłóciła ulewa, a gdy weszliśmy między łąki, pojawiła się wspaniała tęcza. Staliśmy chłonąc piękno tego zjawiska. Po sesji zdjęciowej, pomaszerowaliśmy dalej, do Czapli, Nowej Wsi Grodziskiej, a stąd – już w całkowitych ciemnościach – na zamek Grodziec.

Późnogotycka budowla położona na wzgórzu o tej samej nazwie, na wysokości 398 m n.p.m., w 1951 roku została wpisana do rejestru zabytków. Dziś dzierżawcą jest Zenon Bernacki, który tchnął nowego ducha w mury zamczyska. Udostępniając miejsca noclegowe oraz organizując imprezy, np. Turniej Rycerski czy Międzynarodowe Biesiady Zespołów Kresowych, przyciąga wielu turystów. Jest też współorganizatorem naszego rajdu.

Zwycięzcy grodzieckich konkursów wznoszą puchary i medale (fot. Janusz Baranowski)

Na górze czekali na nas znajomi z poprzednich rajdów. Z przyjemnością napiliśmy się gorącej herbaty i upiekliśmy kiełbaski, grzejąc się przy ognisku. Tak wzmocnieni wzięliśmy udział w zorganizowanych konkursach. „Bieg na zamek o nagrodę Kasztelana” jako III ukończył Tomasz Kącki. W konkursie „Zdobyte odznaki turystyczne” byliśmy bezkonkurencyjni: I miejsce zajęła Zdzisia Kluczyk, a II – Andrzej Zambrowski. Konkurs krajoznawczy na drugim miejscu, ukończył Janusz Baranowski. W „Co widać na niebie” IV miejsce uzyskał Damian Kącki uzyskał. Członkowie BOG-TUR okazali się najlepszymi drużynami w konkursie zespołowym „Ocena kwalifikacji turystycznych”, zajmując: I, III i V miejsce (drużyna A, B oraz C) Hura!!!
O wschodzie słońca, zabierając ze sobą zdobyte nagrody i miłe wspomnienia, wyruszyliśmy do domu.