ciasteczkaWażne: Pozostawiamy ciasteczka. Przeglądając nasz serwis AKCEPTUJESZ naszą politykę prywatnościOK, schowaj.

 

Magazyn Turystyczno-Krajoznawczy GÓRY IZERSKIE

GÓRY IZERSKIE na wyciągnięcie ręki

Atrakcje Wieże widokowe    Wędrówki Rower Narty Na wózku Bezpiecznie Bliżej gór Las Historia Legendy


 

• start  » Na wózku  » Jizerské hory dla wózkresów

 
 

Napisany: 2008-06-11

Jizerské hory dla wózkresów

Szlaki turystyczne dla wszystkich! Osób z niesprawnościami, rodzin z małymi dziećmi, turystów o słabszej kondycji...

Prezentujemy 9 tras przygotowanych przez ludzi zrzeszonych w czeskim towarzystwie Mobilita. Autorzy nie korzystali z pomocy profesjonalistów. Przy wytyczaniu tras podstawową wskazówką była mapa Jizerských hor wydana przez spółkę Geodézie a.s. Współpracowali ze znanym libereckim "wózkarzem" i sportowcem, Jiřím Jiroudkem.

Opisy tras mają ułatwić Wam wybór trasy oraz nakreślić co Was czeka w terenie - zarówno trudności jak i atrakcje. W żadnym przypadku nie są to informacje wyczerpujące i kompletne. Zastrzegamy sobie prawo do błędów. Mimo to wierzymy, iż nasz osobliwy przewodnik będzie wielce pomocny.
Przed wyprawą musicie sobie uświadomić własne możliwości i zdolności, a jak daleką trasę się wybieracie, a w końcu to, że powrót po tej samej drodze nie musi być zawsze być łatwiejszy, nawet gdyby do początkowego miejsca było bliżej niż do końca.
Dlatego polecamy opisy tras. Nie-sportowcom zalecamy wyjazd na trasy z towarzystwem - zwłaszcza tam, gdzie są trudne odcinki (długi podjazd, ostry podjazd i zjazd, rowki odwodniające itd.).

Trasy są podzielone wg trudności. Kolorowe oznaczenia wyrażają symbolicznie ich układ-trudność:

  • niebieska (symbolizuje równą powierzchnię wody) oznacza trasę najlżejszą
  • zielona (symbolizuje górskie łąki i pastwiska) oznacza trasy średnio ciężkie
  • czerwona (symbolizuje przestrogę i "górskie szczyty") oznacza trasę trudną lub tylko trudne odcinki powyższych tras


Doborem koloru oznaczającym kierowały różne przesłanki. W żadnym przypadku kolor trasy nie oznacza, że cała trasa jest tylko w określonej kategorii trudności. Głównym wyznacznikiem jest oczywiście profil trasy, ale i na łatwych występują odcinki trudniejsze (praktycznie w niewielkim zakresie). Trudność trasy jest uwarunkowana również nawierzchnią dróg, po których będziecie się poruszać (asfalt, szuter, piasek, betonowe płyty, leśne drogi) i przypadkowymi przeszkodami, które mogą Was na drodze spotkać (rowki odwodniające, zamknięty szlaban).
Numery tras wynikają z ich sukcesywnego opisywania i oznaczania. Cyfry nie muszą oznaczać kontynuacji, mimo że trasy są blisko lub się krzyżują.

Ponieważ autorzy opisów nie używali wysokościomierzy i nie mierzyli % nachyleń, starali się w opisach wyrazić słownie charakterystykę drogi i jej trudność:

  • równia (komentarz chyba zbędny) - czasem może być umiarkowanie falista
  • bardzo umiarkowany wznios/spad - rzeczywiście tylko małe podjazdy czy zjazdy, z reguły dłuższe odcinki
  • umiarkowany wznios/spad
  • wznios/spad - trochę trudniejsze odcinki różnej długości
  • ostry wznios/spad - dość trudne, z reguły krótkie odcinki
  • bardzo ostry wznios/spad - bardzo trudne odcinki, raczej krótkie i bardzo strome albo bardziej umiarkowane, ale długie


Określenia te mogą niektórym nie odpowiadać. Po konsultacjach z Wami, po Waszych uwagach, postaramy się opis modyfikować i ulepszać.

Na rozdrożach trasy są oznaczone plastikowymi znakami w wymienionych kolorach o wym. 10×20cm ze strzałkami i emblematem wózka, z logiem Mobilita i ewentualnie logiem sponsora, który wziął udział w wyznaczeniu trasy.
Przebiegi tras są oznaczone tabliczkami odpowiedniego koloru o wielkości 10×10cm z emblematem wózka. Aktualnie wszystkie trasy są poprowadzone zbieżnie z trasami turystycznymi, więc znaki (kolor nie musi być oczywiście zgodny) szlaków turystycznych są pomocną wskazówką.

Każda z tras ma swe miejsce startu, tj. miejsce odkąd była wytyczana i miejsce zakończenia (nie musi być identyczne ze startem).

Miejsca, dokąd możecie (albo musicie) dotrzeć, abyście się dostali na trasy:

Bedřichov

  • parking (dozorcy nie są zbyt pobłażliwi i skasują Was bez względu na oznaczenie auta znakiem niepełnosprawnego pełną taryfą)
  • pensjonat Bismark
  • parking przy pensjonacie Lesní chata (tylko z wypożyczaną kartą i oznaczeniem Mobility)

Nová louka (tzw. Šámalka)

  • parking należy do dzierżawcy, dogodny dostęp z Bedřichova koło Lesní chaty po szosie oznaczonej zakazem wjazdu (dozwolony dla gości pensjonatu Nová louka)

Královka - wieża widokowa i restauracja

  • 2 parkingi pod restauracją, dostęp z Bedřichova koło Lesní chaty po szosie

Smědava - restauracja i hotel górski

  • całoroczny dojazd z Liberca i Frýdlantu, przez Hejnice i Bílý Potok pod Smrkem
  • w sezonie letnim - przez Janov, Lučany, Tanvald, Desnę i zaporę Souš
  • lub przez Královkę, Josefův Důl, Jiřetín pod Bukovou, Desnę i zaporę Souš

PAMIĘTAJCIE!

Przygotowując sobie trasę weźcie pod uwagę:

  • sumę całkowitą odległości
  • odległości między pojedynczymi odcinkami
  • punkty orientacyjne
  • nawierzchnia jezdni lub drogi
  • profil terenu z kolejnymi punktami

Arkadiusz Lipin, na podst. materiałów stow. Mobilita

 
 
 
 

Tagi: · niepełnosprawni · trasy dla niepełnosprawnych · wózek inwalidzki

Linki: · Zanim wyruszysz w góry · Z Jakuszyc do Orla zielonym i żółtym szlakiem · Izerski spacer na kółkach

 
ExpresMenu
 

Zobacz więcej

 
 

© Góry Izerskie 2006-2017

http://www.goryizerskie.pl

newsletter kontakt redakcja prywatność archiwum spis treści facebook partnerzy też warto

 

 

 

Polecane: montaż haków holowniczych regały magazynowe plomby gwarancyjne sprzątanie Wrocław